Bedah Lidah Kerana Ingin Berbahasa Korea ?!!

Mar 12, 2013

Bedah Lidah Kerana Ingin Berbahasa Korea ?!!


Rhiannon Brooksbank-Jones seorang gadis berusia 19 tahun yang berasal dari Beeston, Nottingham nekad membuat pembedahan ke atas lidahnya 1 cm lebih panjang agar dia dapat fasih berbahasa korea seperti orang korea. Gadis jelita ini mempunyai impian untuk menetap dan bekerja di korea selatan setelah tamat belajar.
Dia mengambil kursus bahasa Korea dan mempunyai masalah bercakap dengan fasih dalam bahasa korea. Dan kerana itulah dia rela membuat pembedahan memanjangkan lidahnya agar dapat fasih bercakap korea walaupun dia belum sampai ke korea.
"Saya telah dua tahun mempelajari bahasa Korea, kemampuan berbicara bahasa Korea saya sudah pada level tinggi, tetapi saya harus bersusah payah usaha untuk menyamakan suara dengan orang Korea,” - Rhiannon

Menurut doktor giginya, Rhiannon memang memiliki lidah yang lebih pendek dari orang-orang pada umumnya, sehingga cara pengucapan kata seperti orang asing yang berbahasa Korea. Namun hal itu tidak menjadi masalah baginya dalam berbahasa Inggris.
Ini sangat jelas apabila dia menghadapi masalah menyebut perkataan yang mengandungi huruf L dalam bahasa korea yang ada dalam perbendaharaan kata.Namun begitu dia tidak mempunyai masalah untuk menyebut perkataan yang mengandungi huruf L dalam bahasa inggeris.Buat masa sekarang semuanya telah berubah apabila dia boleh berbicara bahasa korea dengan fasih seperti orang korea.
signature

No comments: